Deze webkwestie / webquest is bestemd voor het basisonderwijs
Doelgroep:
De webquest “Het schoolreisje” is ontwikkeld voor groep 4/5. Dit wil niet zeggen dat het voor alle groepen 4/5 geschikt is. De leerkracht moet zelf bepalen of de webquest aansluit bij het niveau van zijn/ haar leerlingen. Eventueel zou de leerkracht kleine differentiatie kunnen toepassen op de webquest.
Welke vakgebieden komen aan de orde?
Hoofdvakgebied:
Taal:
Stellen
Spelling/Grammatica
Subvakgebieden:
Rekenen
Aardrijkskunde
Sociale vaardigheden
Wat is het doel van webquest “Het schoolreisje”?
Kinderen leren om samen tot een eindproduct komen. Dit moet gebeuren in goed overleg.
De kinderen leren werken volgens een stappenplan wat voor hen is opgesteld.
De kinderen leren rekening houden met de verschillende wensen van de kinderen uit hun klas.
Kinderen leren om een betoog te schrijven. Ze moeten de klas overtuigen van hun keuze.
De kinderen leren werken met informatiebronnen op Internet
De kinderen leren om rekening te houden met verschillende aandachtspunten, zoals prijzen, vervoer etc.
Beginsituatie van de kinderen
De kinderen moeten goed kunnen lezen
De kinderen moeten op een goede manier kunnen werken met de computer en dan vooral met de muis.
De kinderen moeten al enige ervaring hebben met het schrijven van een opstel.
De kinderen moeten zelfstandig kunnen werken.
Hoe bied ik de webquest “Het schoolreisje” aan de kinderen aan?
Allereerst leg je kort de opzet van de webquest uit.
Bespreek dan eventueel de verschillende aandachtspunten.
Laat de kinderen in tweetallen samenwerken.
Help eventueel de kinderen aan het begin. In principe wijst de webquest zich vanzelf.
Het is natuurlijk wel heel leuk en motiverend voor de kinderen om te vertellen dat hun producten misschien ook daadwerkelijk gebruikt worden bij de keuze van het schoolreisje.
Zorg er in ieder geval voor dat hun producten een doel hebben. Bijvoorbeeld voor in de schoolkrant of voor een ouderavond. Je kunt het de kinderen ook laten presenteren aan elkaar. Laat ze dan het verhaal voorlezen in de klas. Dan wordt het overtuigende karakter ook duidelijker naar voren gebracht.
Deze webkwestie is gemaakt door:
Simone Grefelman
Mirjam Piksen
Manon Teunis